Tandvleesproblemen

Tandsvleesontsteking

Als de mondhygiëne niet optimaal is, blijft er plaque langs de randen van het tandvlees en de tandhalzen achter. Plaque bevat veel bacteriën die uw tandvlees aan kunnen tasten. Het tandvlees wordt rood, gezwollen en kan snel gaan bloeden. Dit noemen we gingivitis, ook wel tandvleesontsteking.

Parodontitis

Bij de meeste mensen blijft het hierbij, maar sommigen hebben aanleg om parodontitis te ontwikkelen. Dit is een afbraak van de aanhechting van het tandvlees aan tanden en kiezen. Naast erfelijkheid, kan het ontstaan van parodontitis ook samenhangen met o.a. roken en stress. De ontsteking van de tandvleesrand breidt zich dan uit naar het kaakbot. Het tandvlees laat los van de tandhals en het plaque kan steeds dieper onder het tandvlees komen. De bacteriën en hun afvalproducten lossen het kaakbot op, waardoor tanden en kiezen steeds losser in het bot komen te staan. Uiteindelijk zullen ze eruit vallen. Parodontitis doet geen pijn, je merkt er meestal weinig van. Het tandvlees kan gezwollen zijn en makkelijk gaan bloeden bij het gebruik van bijvoorbeeld stokers of floss.

Wat kunnen we doen?

De mondhygiënist voert de behandeling uit. We doen eerst een meting om te kijken hoeveel van het kaakbot verdwenen is. De zogenaamde "pocket" is de meetbare ruimte tussen het tandvlees en de tandhals. Dan maken we onder verdoving de tandwortels schoon en glad (initiële therapie), dit doen we in twee tot vier keer (afhankelijk van hoeveel tanden en kiezen 'besmet' zijn).

Mondhygiëne

De behandeling heeft alleen kans van slagen bij een optimale mondhygiëne. We beginnen dan ook met het kleuren van de tanden en kiezen. Hierdoor wordt plaque zichtbaar. Samen kijken we waar de probleemgebieden zijn en geven je een uitgebreide instructie in het schoonmaken van tanden en kiezen en de ruimtes daartussen.

Controle na 3 maanden

Drie maanden na de initiële therapie beoordelen we het tandvlees opnieuw met een pocketstatus om te kijken wat de behandeling heeft opgeleverd. Bij zeer verdiepte pockets moet er als aanvullende therapie soms een zogenaamde "flap operatie" worden uitgevoerd. Hierbij leggen we het tandvlees opzij, waardoor we vanaf de zijde het tandsteen kunnen verwijderen. Dit doen we tot het tandvlees weer strak om de tandhals zit en kan bijna altijd zonder verdoving. Gebruikelijk is om de 3 of 4 maanden.

Wat zijn de gevolgen?

Het zal lijken alsof de tanden langer zijn geworden, dit komt omdat het tandvlees het bot heeft gevolgd en daar weer strak omheen is gesloten, de zwelling is weg. Het bot wat weg is komt nooit meer terug, we kunnen met deze behandeling wel verdere afbraak stoppen.

Wat zijn de kosten?

Als u bij ons komt voor deze behandeling zullen we u eerst uitleg geven over wat u kunt verwachten. U krijgt dan ook een begroting van ons mee, zodat u zelf bij uw zorgverzekering kunt informeren over de vergoeding die u voor de behandeling krijgt.